Informácie o pneumatikách
Európske značenie pneumatík – základné informácie
Čo je európske značenie pneumatík?
Ide o nové nariadenie Európskej únie, ktoré zavádza povinné označenie pneumatík štandardizovaným štítkom,
poskytujúcim cenné informácie pre spotrebiteľov, prevádzkovateľov vozových parkov a ostatných kupujúcich
s troma kľúčovými výkonnostnými parametrami:
•
Valivý odpor
•
Priľnavosť na mokre
•
Hlučnosť
Štítok je podobný energetickému označeniu používanému na bielej domácej technike, ako sú chladničky
a práčky, avšak štítok na pneumatike obsahuje zároveň informácie o bezpečnostnej charakteristike výrobku.
Čo je účelom značenia pneumatík?
Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť hospodárnosť a šetrnosť k životnému prostrediu v cestnej premávke
podporovaním úspornejších a bezpečnejších pneumatík s nižšou hlučnosťou. Toto nariadenie zabezpečí lepšiu
informovanosť koncových spotrebiteľov pri výbere pneumatík.
Prečo sú tieto tri vybrané kritériá tak dôležité?
Valivý odpor ovplyvňuje spotrebu pohonných hmôt pri automobiloch, a preto má aj priamy vplyv na životné prostredie. Hodnota priľnavosti na mokre je
kľúčovým ukazovateľom z hľadiska bezpečnosti na ceste, poskytuje totiž informáciu o dĺžke brzdnej dráhy na mokrej vozovke. Hlučnosť pneumatiky má
vplyv na kvalitu životného prostredia. Pre spoločnosť Goodyear Dunlop je bezpečnosť stále tou najvyššou prioritou.
Povie mi štítok všetko, čo potrebujem vedieť?
Tri parametre uvedené na štítku sú dobrým východiskovým bodom a je ich možné určite považovať za veľmi dôležité z bezpečnostného aj
enviromentálneho hľadiska. Avšak existuje niekoľko ďalších dôležitých kritérií, ktoré by zároveň mali byť zvažované pri posudzovaní vlastností pneumatík.
Spoločnosť Goodyear Dunlop testuje pri vývoji každej novej pneumatiky vyše 50 parametrov, medzi ktoré patrí odolnosť voči aquaplaningu, ovládanie na
suchu a na mokre, či dĺžka brzdnej dráhy na suchej vozovke - teda podstatné bezpečnostné ukazovatele, ktoré nové značenie nezachytáva.
Spoločnosť Goodyear Dunlop by pri výbere pneumatiky odporučila nasledujúci postup:
•
Poraďte sa s profesionálnym predajcom
•
Využite informácie, ktoré poskytuje štítok
•
Verte kvalitným a spoľahlivým výrobcom pneumatík s dobrou povesťou
•
Prečítajte si testy nezávislých organizácií
•
Vyberajte pneumatiky podľa vašich potrieb a požiadaviek
Čo prinesie štítok spotrebiteľovi?
Zavedenie štandardizovaného značenia poskytne spotrebiteľom, prevádzkovateľom vozových parkov a ďalším kupujúcim prístup k objektívnym,
spoľahlivým a porovnateľným informáciám ohľadom troch dôležitých parametrov. Spoločnosť Goodyear Dunlop verí, že štítok pomôže zákazníkom svojimi
informáciami k lepšiemu finálnemu rozhodnutiu. Tým zároveň prispeje k vyššej bezpečnosti na cestách - vďaka informácii o priľnavosti na mokre, a poukáže
na výhody jednotlivých pneumatík po ekonomickej a enviromentálnej stránke na základe hodnoty valivého odporu. Štítok však nedokáže postihnúť všetky
výkonnostné charakteristiky pneumatiky.
Aký je prínos v zavedení štítkov pre Európsku úniu a jednotlivé štáty?
Nové značenie nemá za cieľ len zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť výkonnostné parametre vozidiel na európskych cestách, ale súčasne prispieva k záväzku
Európskej únie zvýšiť energetickú efektívnosť o 20 % a tiež znížiť emisie CO2 o 20 % do roku 2020.
Kedy sa predstavia štítky u výrobcov pneumatík?
Nariadenie Európskej únie vyžaduje, aby informácie o valivom odpore, priľnavosti na mokre a hlučnosti boli dostupné najneskôr 1. novembra 2012 na
pneumatikách vyrobených po 1. júli 2012. Výrobcovia pneumatík však môžu označovať pneumatiky už aj skôr, ako to bude povinné.
Ktoré pneumatiky budú musieť byť označované štítkom s hodnotením?
Nová legislatíva sa týka pneumatík pre osobné automobily, ľahké nákladné automobily a nákladné automobily.
Nasledujúce kategórie patria mimo rámec vytýčený novou legislatívou:
•
Protektorované pneumatiky
•
Profesionálne off road pneumatiky
•
Pretekárske pneumatiky
•
Pneumatiky s hrotmi
•
Dojazdové rezervné pneumatiky
•
Pneumatiky určené na vozidlá, ktorých prvá registrácia sa uskutočnila pred 1. októbrom 1990
•
Pneumatiky s rýchlostným indexom nižším ako 80 km/h
•
Pneumatiky na ráfiku s priemerom menším ako 254 mm, alebo väčším ako 635 mm
•
Pneumatiky na motocykel
O spoločnosti Goodyear Dunlop
•
Spoločnosť Goodyear má za sebou 111 rokov cenných skúseností vo vývoji neodmysliteľnej súčasti každého automobilu - pneumatiky. Veríme preto,
že je našou povinnosťou zúčastniť sa debát o bezpečnosti pneumatík, a chceme sa podieľať na bezpečnejšom cestovaní.
•
V Európe patrí spoločnosť Goodyear Dunlop medzi signatárov Európskej charty bezpečnosti cestnej premávky.
•
Spoločnosť Goodyear Dunlop podporovala myšlienku európskeho značenia pneumatík, ktoré uľahčia zákazníkom posúdenie vlastností pneumatiky
z hľadiska životného prostredia a bezpečnosti.
•
Spoločnosť Goodyear Dunlop podporuje povinné zavedenie systému kontroly tlaku v pneumatike - elektronického systému, ktorý dohliada na tlak
vzduchu vo vnútri pneumatiky - do všetkých nových osobných automobilov od roku 2012 a všetkých predávaných automobilov od roku 2014.
•
Spoločnosť Goodyear Dunlop zároveň podporuje myšlienku na zavedenie právnej úpravy používania zimných pneumatík vo všetkých členských
štátoch Európskej únie zvyšujúci bezpečnosť cestnej premávky v zimných podmienkach.
•
Spoločnosť Goodyear Dunlop sa spolu so svojimi zainteresovanými osobami venuje názorným ukážkam toho, aká dôležitá je bezpečnosť na
cestách.
Goodyear pred nadchádzajúcim zimným obdobím predstavuje novú vysoko výkonnú zimnú pneumatiku
Spoločnosť Goodyear uviedla na európsky trh novú pneumatiku UltraGrip 8 Performance. Táto vysoko výkonná zimná pneumatika
bola špeciálne navrhnutá do náročných podmienok, s ktorými sa vodiči počas zimného obdobia stretávajú na európskych cestách.
Pneumatika UltraGrip 8 Performance bola vyvinutá tak, aby podávala spoľahlivé výkony na roztopenom ľade, snehu aj na
zľadovatenej vozovke. Špecialisti spoločnosti Goodyear vychádzali pri jej vývoji jednak z rozsiahleho prieskumu medzi spotrebiteľmi,
jednak z dlhodobej analýzy podmienok vyskytujúcich sa na zimných cestách po celej Európe. Výsledky prieskumu ukázali, že je dopyt
po pneumatike, ktorú charakterizujú predovšetkým jej spoľahlivé jazdné vlastnosti, brzdné parametre a priľnavosť.
"Keď sme sa spotrebiteľov pýtali, čo očakávajú od zimnej pneumatiky, bolo nám jasne povedané, že očakávania sú vysoké,
predovšetkým na jej priľnavosti a brzdenie,” hovorí Fabien Desarcon, marketingový manažér Goodyear EMEA zodpovedný za zimné
pneumatiky. “Veľa dnešných spotrebiteľov má stále v pamäti európske cesty pred pár rokmi, keď Európu zasiahli kruté zimy. Na
lekciu, ktorú vtedy dostali, stále nezabudli a na základe týchto zážitkov sú ich nároky na priľnavosť a brzdenie vyššie ako v minulosti.
Aby sme splnili ich požiadavky, vyvinuli sme UltraGrip 8 Performance".
Celkovo povedané, pneumatika bola vyvinutá tak, aby dokázala zabezpečiť optimálnu funkčnosť počas veľmi premenlivého zimného
počasia. Úplne siliková behúňová zmes udržiava, aj vďaka použitiu najnovšej technológie miešania, pružnosť pneumatiky pri nízkych
teplotách a zároveň v širokom rozsahu teplôt zachováva aj dostatočnú pevnosť.
Na snehua v zimných podmienkach všeobecne sa pneumatika UltraGrip 8 Performance spolieha nakombináciu troch lamelových
technológií navrhnutých tak, aby poskytovali pevnosť, ale súčasne aj vynikajúce jazdné vlastnosti na snehu. Veľmi husté rozmiestnenie hlbokých hybridných
lamiel zabezpečuje počas celej životnosti pneumatiky výbornú ovládateľnosť na snehu. Väčšie množstvo blokov, a tým zvýšený počet hrán prispieva
k celkovo lepším vlastnostiam na snehu. Pokroky dosiahnuté v jazdných vlastnostiach pneumatiky sa odrazili aj vo výsledkoch nezávislých testov, v ktorých
bola, v porovnaní s konkurenciou, dosiahnutá v priemere o3 percentá lepšia ovládateľnosť na snehu Pneumatiku UltraGrip 8 Performance charakterizuje
okrem iného aj špeciálne navrhnutá 6mm hlboká obvodová lamela, ktorá sa vďaka rozdeleniu blokov podieľa na lepšej bočnej priľnavosti.
Pri brzdení funguje stredové rebro pílového tvaru ako snehový pluh, pričom pneumatika tak Ponúka, v porovnaní s priemerom troch konkurentov, o 6
percent kratšiu brzdnú dráhu na snehu. Nepravidelný uhol hrán pílového tvaru zabezpečuje, že pneumatika na snehu dosahuje lepšie trakcie. Pretože sneh
sa nikdy nezaobíde bez brečky, spoločnosť Goodyear sa postarala o to, aby široké ramenné drážky na pneumatike umožnili pri jazde efektívne čistenie.
Väčšia kontaktná plocha v strede, spolu so širšou stopou, sa v porovnaní s predchodkyňou podiela na lepšom brzdení a lepšom ovládaní na snehu.
“Vyvinuli sme veľké úsilie, aby sme vytvorili pneumatiku s vysokým výkonom, ktorá si poradí na snehu aj na ľade,” uvádza ďalej Desarcon. “Často to bývajú
tie najextrémnejšie podmienky, a preto sa im venuje mimoriadna pozornosť. Snažíme sa vyriešiť aj ten najmenší problém, aby sme sa ubezpečili, že
dodáme veľmi kvalitnú, bezpečnú a spoľahlivú pneumatiku.”
Na mokrom povrchu odvádza smerový dezén s hydrodynamickými drážkami vodu do strán, a tak umožňuje efektívnu odolnosť voči aquaplaningu, zatiaľ čo
na suchom povrchu prispieva k presnejšiemu riadeniu a manévrovaniu súvislé stredové rebro. Výsledky nezávislých testov potvrdili, že z testovaných
pneumatík poskytuje UltraGrip 8 Performance najlepšiu ovládateľnosť na mokrej vozovke a ponúka jeden z najnižších výsledkov valivého odporu.
Zavedenie smernice (EC) No 1222/2009 na označovanie pneumatík
V roku 2012 budú v rámci nariadenia (EC) No 1222/2009 zavedené nové štítky na označovanie pneumatík. Cieľom týchto štítkov je lepšie informovať
zákazníkov o troch kľúčových vlastnostiach pneumatík: bezpečnosti závisiacej od priľnavosti na mokrých vozovkách a faktorov týkajúcich sa životného
prostredia poskytnutím informácií o spotrebe paliva a vonkajšej hlučnosti.
Goodyear Dunlop privítal nový systém označovania štítkami, pretože sme presvedčení, že zákazníkov povedie k obstaraniu bezpečnejších a ekologickejších
pneumatík. Veríme aj tomu, že naše pneumatiky obstoja v konkurencii veľmi dobre, pretože sme sa vždy sústredili na vývoj pneumatík splňujúcich tie
najvyššie bezpečnostné a ekologické požiadavky. So zavedením jednotného systému označovania pneumatík bude pre zákazníkov ľahšie porovnať rozdiely
medzi značkami, vďaka čomu budú môcť nakúpiť na základe kvalitných informácií.
Začnite používať štítky
Regulácia nadobudne záväznú platnosť v celej Európskej únii 1. novembra 2012 a bude sa vzťahovať na všetky osobné, ľahké a ťažké nákladné vozidlá
vyrobené od 1. júla 2012. Goodyear Dunlop sa rozhodol pre aktívny prístup a postupne začne užívať štítky už v roku 2010 s cieľom informovať zákazníkov
o spotrebe paliva, priľnavosti na mokrom povrchu a hlučnosti pneumatík. Týmto spôsobom sa zvýši transparentnosť ešte pred oficiálnym zavedením regulácií
Európskej únie. 22. decembra 2009 zverejnenie novej regulácie/ nariadenia (EC) No 1222/2009 o označovaní pneumatík štítkami. 1. novembra 2012 všetky
pneumatiky vyrobené od 1. júla 2012 musia byť označené štítkami všetky propagačné materiály týkajúce sa osobných, ľahkých a ťažkých nákladných
pneumatík musia obsahovať informácie o výkonnosti pneumatík v oblasti spotreby paliva, priľnavosti na mokrých vozovkách a vonkajšej hlučnosti.
Protektorované pneumatiky, profesionálne off-road/ terénne pneumatiky, pretekárske pneumatiky, pneumatiky s hrotmi a rezervné pneumatiky sú z tejto
regulácie vyňaté. Výnimku predstavujú aj staršie pneumatiky určené pre vozidlá registrované do 1. októbra 1990. Označovanie štítkami sa nevzťahuje na
pneumatiky do rýchlosti 80 km/h a pneumatiky s priemerom menším ako 254 mm alebo väčším ako 635 mm.
Príručka pre predajcov
Pre väčšiu transparentnosť spotreby paliva, priľnavosti na mokrom povrchu a vonkajšej hlučnosti pneumatík by mali predajcovia pneumatík zaistiť, aby na
vystavených pneumatikách boli viditeľne umiestnené samolepky so štítkami, alebo aby boli štítky vystavené v tesnej blízkosti týchto pneumatík.
Pokiaľ zákazník nemá pred nákupom možnosť si pneumatiky prehliadnuť, je predajca povinný informovať zákazníka o všetkých troch faktoroch ešte pred
zakúpením tovaru.
Informácie o všetkých troch charakteristikách musia byť navyše vytlačené na faktúre alebo odovzdané, príp. zaslané spolu s faktúrou.
Nový štítok
Na spotrebu paliva a priľnavosť na mokrom povrchu sú použité triedy podobne ako na hodnotenie spotreby energie. "A" predstavuje pneumatiky s najlepším
dosiahnutým výsledkom, "G" pneumatiky s najhoršími výsledkami, ktoré ešte splňujú zákonné normy. Vonkajšia hlučnosť je vyjadrená v decibeloch a jednou,
dvomi alebo tromi zvukovými vlnami.
Priľnavosť na mokrom povrchu
Tento znak poskytuje zákazníkovi informáciu o dôležitom bezpečnostnom aspekte pneumatík: priľnavosti na mokrom povrchu. Lepšia priľnavosť na
mokrom povrchu skracuje brzdnú dráhu na mokrých alebo vlhkých vozovkách. V súčasnosti sú štítky udávajúce priľnavosť na mokrom povrchu
definované iba pre osobné pneumatiky. Metóda merania priľnavosti na mokrom povrchu pre ľahké a ťažké nákladné pneumatiky je momentálne vo vývoji,
v praxi bude zavedená ešte pred novembrom 2012, teda pred začiatkom platnosti nového nariadenia EÚ.
Spotreba paliva
Tento diagram udáva mieru spotreby paliva, umožňuje teda zákazníkom porovnať rozdiely medzi výkonnosťou jednotlivých pneumatík. Trieda spotreby
paliva je daná valivým odporom pneumatík.
Vonkajšia hlučnosť
Súčasťou štítku je aj informácia o vonkajšom hluku, ktorý pneumatiky produkujú. Vonkajšia hlučnosť je vyjadrená hodnotou v decibeloch a jednou, dvomi
alebo tromi zvukovými vlnami. Jedna vlna znamená najlepší výkon - teda, že hladina hlučnosti pneumatiky je minimálne o 3 dB nižšia, než je budúci
zákonný limit. Tri čierne vlny predstavujú najhoršie výsledky, t.j. že pneumatika spadá medzi súčasný maximálny limit a plánovaný nižší limit, ktorý bude
zavedený v rámci regulácie 661 v období od roku 2012 do roku 2016.
pneuservis • klimatizácie • čistenie • úschova • predaj