Copyright © Igama s.r.o. - 2012
Pneuservis
Pneumatiky … je základnou súčasťou, ktorá zaisťuje bezpečnosť jazdy. Pretože ide o jediný prvok, spájajúci vozidlo s povrchom cesty, musí pneumatika plniť niektoré potrebné funkcie. Je dôležité nezanedbávať stav pneumatík a pravidelne prevádzať ich kontrolu a údržbu. Tým sa zaistí bezpečný dojazd pre vás a pre tých, ktorí cestujú spoločne s vami. Aký rozmer, rýchlostný a záťažový index pneumatík je predpísaný pre váš automobil nájdete v Technickom preukaze v sekcii Kolesá, prípadne v sekcii Poznámka. V prípade akýchkoľvek nejasností alebo pochybností, neváhajte nás kontaktovať radi vám poradíme.
Index rýchlosti (SI) udáva maximálnu rýchlosť, pre ktorú je pneumatika konštruovaná. Maximálna rýchlosť podľa indexu z technického preukazu musí byť zhodná alebo nižšia ako je uvedené na pneumatike. Pokiaľ je napríklad v technickom preukaze automobilu uvedený symbol pre index rýchlosti T (190 km/h) a na pneumatike je index rýchlosti H (210 km/h), pneumatiku môžete použiť. Index rýchlosti (SI) G J K L M N P Q S T H V W Y ZR Max. rýchlosť (km/h) 90 100 110 120 130 140 150 160 180 190 210 240 270 300 240+ Index nosnosti (LI) udáva maximálnu nosnosť pneumatiky. Maximálna nosnosť podľa indexu z technického prekazu musí byť zhodná elebo nižšia ako je uvedená na pneumatike. Pokiaľ je napríklad v technickom preukaze automobilu uvedený symbol pro index rýchlosti 90 (600 kg) a na pneumatike je index nosnosti 95 (690 kg), pneumatiku môžete použiť. LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg 61 257 71 345 81 462 91 615 101 825 111 1090 62 265 72 355 82 475 92 630 102 850 112 1120 63 272 73 365 83 487 93 650 103 875 113 1150 64 280 74 375 84 500 94 670 104 900 114 1180 65 290 75 387 85 515 95 690 105 925 115 1215 66 300 76 400 86 530 96 710 106 950 116 1250 67 307 77 412 87 545 97 730 107 975 117 1285 68 315 78 425 88 560 98 750 108 1000 118 1320 69 325 79 437 89 580 99 775 109 1030 119 1360 70 335 80 450 90 600 100 800 110 1060 120 1400
175 175/65   R14    82T
šírka pneumatiky v mm
bočný profil pneumatiky (65% zo 175)
radiálna konštrukcia
priemer ráfika v palcoch
index nosnosti (LI)
index rýchlosti (SI)
65 R 14 82 T 1706 1706
dátum výroby (17 týždeň v roku 2006)
Sme autorizovaným predajcom pneumatík svetových značiek.
Hore
Zároveň vieme zabezpečiť pneumatiky  akejkoľvek inej značky.
Disky … vlastne diskové kolesá majú dve časti: ráfik – zabezpečuje spojenie medzi pneumatikou a diskovým kolesom, disk – zabezpečuje spojenie diskového kolesa s nápravou a prenos síl a momentov Disk a ráfik sú vzájomne spojené (oceľové diskové koleso): nitovaním, zváraním (najčastejší spôsob), skrutkovaním. Diskové koleso z ľahkej zliatiny býva najčastejšie vyrobené ako jeden kus. Pri výbere disku treba dbať na výber správneho priemeru, šírky disku, počtu otvorov a ich rozstup. Zvoliť k autu vhodné disky je niekedy naozaj ťažká úloha, keď je na trhu taký široký výber. Či sa už rozhodneme pre disky klasické, športovo elegantné, mimoriadneho dizajnu, tuningové, alebo vyrábané špeciálnymi technológiami na dosiahnutie najnižšej hmotnosti, máme dostatok možností si vybrať. Upevňovacia časť diskového kolesa je spojovacím prvkom medzi diskom a nápravou automobilu. V disku sú vylisované otvory pre upevňovacie matice alebo skrutky a tiež odľahčujúce otvory, ktoré slúžia počas jazdy ako ventilátor na chladenie kolesa.
Priemer ráfiku Za posledných 20 rokov priemer diskov kolies osobných áut vzrástol zhruba asi o 5 centimetrov. To však neznamená, že o rovnakú hodnotu sa zväčšil priemer samých kolies. Rovnako bude mať auto s väčším diskom a nízkoprofilovým plášťom lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách a pri každej zmene smeru jazdy. Existujú aj extrémne prípady, kde bez najmenších technických komplikácií možno použiť i disky o 5 palcov väčšie, než navrhol a použil výrobca. V takých prípadoch sa kolesá síce stále zmestia do blatníkov, auto pôsobí skvele, ale veľký priemer vážne narúša celkový prevod auta. Rýchlomer i tachometer ukazujú podstatne nižšie hodnoty oproti skutočnosti. Šírka ráfiku Je uvedená v palcoch. PCD – rozteč Udáva počet dier na disku x priemer roztečnej kružnice v mm. Každý model automobilu má inú rozteč upevňovacích bodov disku na náprave. Medzi bežné rozmery patria: 4/98, 4/100, 4/108, 4/112, 4/114.3, 5/100, 5/108, 5/112, 5/114.3, 5/120. CB – Center bore - stredový (strediaci) otvor Nie je uvedený v technickom preukaze. U väčšiny diskov je univerzálny (väčší) a vymedzuje sa na potrebný priemer pomocou tzv. vymedzovacích krúžkov. Tento krúžok sa do otvoru v disku nasadí pri montáži. Správne ET ET číslo - v mm udáva vzdialenosť roviny prechádzajúcej bodmi uchytenia kolesa a zvislej roviny stredu disku. Zmenou čísla ET je možné meniť rozchod kolies a tým čiastočne ovplyvňovať stabilitu. Čím menšie je ET, tým viac sa budú kolesá približovať lemom blatníka. Druhy diskov Disky sú najčastejšie jednodielne. Môžu byť taktiež dvojdielne (liatinový alebo oceľový disk je zoskrutkovaný s jednodielnym liatinovým alebo oceľovým ráfikom) alebo dokonca viacdielne. Pri dvoj- či viacdielnych diskoch sa spravidla jedná o disky vyššej triedy. Disky v technickom preukaze Disky musia mať rozmer zapísaný v technickom preukaze. Na schválenom (homologovanom) disku sú viditeľne umiestnené písmená KBA alebo JWL,VIA.
15x
priemer ráfiku v palcoch
šírka ráfiku v palcoch
počet dier x PCD rozteč
ET zális
6J
4x100x57
ET48
CB - stredový otvor
Hore
Správne hustenie pneumatík Jazdné vlastnosti a bezpečnosť Len správne nahustená letná pneumatika alebo zimná pneumatika zaisťuje optimálny kontakt celého behúňa s vozovkou. Treba brať ohľad na parametre a rozmery pneumatík.Tlak má tiež vplyv na dĺžku brzdnej dráhy, stabilitu a ovládateľnosť. Nadmerné hustenie má negatívny dopad na tlmiče a taktiež klesá jazdný komfort. Naopak pri podhustených pneumatikách sa zvyšuje riziko defektu a klesá kilometrický výkon pneumatiky (klesá jej životnosť). Na obrázku vidíte aký vplyv má tlak pneumatiky na jej tvar a kontaktnú plochu s vozovkou. Hustenie a životnosť pneumatík O 20 % prehustená pneumatika znamená pokles životnosti o 10 %, pričom sa opotrebováva hlavne stred behúňa. Ppneumatika, ktorá je naopak o 30 % podhustená, klesá jej životnosť dokonca o 50 % a v tomto prípade prebieha značné opotrebovanie okraja behúňa. Spotreba S podhustenými pneumatikami rastie spotreba až o 20 % (vplyvom väčšieho valivého odporu). Napríklad pri prevádzke nákladných súprav sa môže jednať o stratu rádovo tisíciek Eur ročne. Kde hľadať údaje o správnom tlaku? Výrobca ich uvádza v návode k údržbe vozidla. Môžete ich nájsť aj na vnútornej strane palivovej nádrže alebo na stlpiku dverí. Meranie tlaku sa robí v zásade na "studených" pneumatikách.
pneuservis • klimatizácie • čistenie • úschova • predaj
KONTAKT CENNÍK OBJEDNÁVKA on line SEPTEMBER 24 PARTNERI SLUŽBY O NÁS ÚVOD
SLUŽBY