Pneuservis
Pneumatiky
… je základnou súčasťou, ktorá zaisťuje bezpečnosť jazdy. Pretože ide o jediný prvok, spájajúci vozidlo
s povrchom cesty, musí pneumatika plniť niektoré potrebné funkcie. Je dôležité nezanedbávať stav pneumatík
a pravidelne prevádzať ich kontrolu a údržbu. Tým sa zaistí bezpečný dojazd pre vás a pre tých, ktorí cestujú
spoločne s vami.
Aký rozmer, rýchlostný a záťažový index pneumatík je predpísaný pre váš automobil nájdete v Technickom
preukaze v sekcii Kolesá, prípadne v sekcii Poznámka. V prípade akýchkoľvek nejasností alebo pochybností,
neváhajte nás kontaktovať radi vám poradíme.
Index rýchlosti (SI) udáva maximálnu rýchlosť, pre ktorú je pneumatika konštruovaná. Maximálna rýchlosť
podľa indexu z technického preukazu musí byť zhodná alebo nižšia ako je uvedené na pneumatike. Pokiaľ je
napríklad v technickom preukaze automobilu uvedený symbol pre index rýchlosti T (190 km/h) a na
pneumatike je index rýchlosti H (210 km/h), pneumatiku môžete použiť.
Index rýchlosti (SI)
G
J
K
L
M
N
P
Q
S
T
H
V
W
Y
ZR
Max. rýchlosť (km/h)
90
100
110
120
130
140
150
160
180
190
210
240
270
300
240+
Index nosnosti (LI) udáva maximálnu nosnosť pneumatiky. Maximálna nosnosť podľa indexu z technického
prekazu musí byť zhodná elebo nižšia ako je uvedená na pneumatike. Pokiaľ je napríklad v technickom
preukaze automobilu uvedený symbol pro index rýchlosti 90 (600 kg) a na pneumatike je index nosnosti 95
(690 kg), pneumatiku môžete použiť.
LI
kg
LI
kg
LI
kg
LI
kg
LI
kg
LI
kg
61
257
71
345
81
462
91
615
101
825
111
1090
62
265
72
355
82
475
92
630
102
850
112
1120
63
272
73
365
83
487
93
650
103
875
113
1150
64
280
74
375
84
500
94
670
104
900
114
1180
65
290
75
387
85
515
95
690
105
925
115
1215
66
300
76
400
86
530
96
710
106
950
116
1250
67
307
77
412
87
545
97
730
107
975
117
1285
68
315
78
425
88
560
98
750
108
1000
118
1320
69
325
79
437
89
580
99
775
109
1030
119
1360
70
335
80
450
90
600
100
800
110
1060
120
1400
šírka pneumatiky v mm
bočný profil pneumatiky (65% zo 175)
radiálna konštrukcia
priemer ráfika v palcoch
index nosnosti (LI)
index rýchlosti (SI)
dátum výroby (17 týždeň v roku 2006)
Sme autorizovaným
predajcom
pneumatík
svetových značiek.
Zároveň vieme
zabezpečiť
pneumatiky
akejkoľvek inej
značky.
Disky
… vlastne diskové kolesá majú dve časti:
ráfik – zabezpečuje spojenie medzi pneumatikou a diskovým kolesom,
disk – zabezpečuje spojenie diskového kolesa s nápravou a prenos síl a momentov
Disk a ráfik sú vzájomne spojené (oceľové diskové koleso): nitovaním, zváraním (najčastejší spôsob),
skrutkovaním. Diskové koleso z ľahkej zliatiny býva najčastejšie vyrobené ako jeden kus.
Pri výbere disku treba dbať na výber správneho priemeru, šírky disku, počtu otvorov a ich rozstup. Zvoliť
k autu vhodné disky je niekedy naozaj ťažká úloha, keď je na trhu taký široký výber. Či sa už rozhodneme pre
disky klasické, športovo elegantné, mimoriadneho dizajnu, tuningové, alebo vyrábané špeciálnymi
technológiami na dosiahnutie najnižšej hmotnosti, máme dostatok možností si vybrať.
Upevňovacia časť diskového kolesa je spojovacím prvkom medzi diskom a nápravou automobilu. V disku sú
vylisované otvory pre upevňovacie matice alebo skrutky a tiež odľahčujúce otvory, ktoré slúžia počas jazdy
ako ventilátor na chladenie kolesa.
Priemer ráfiku
Za posledných 20 rokov priemer diskov kolies osobných áut
vzrástol zhruba asi o 5 centimetrov. To však neznamená, že
o rovnakú hodnotu sa zväčšil priemer samých kolies. Rovnako
bude mať auto s väčším diskom a nízkoprofilovým plášťom
lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách a pri každej zmene smeru
jazdy. Existujú aj extrémne prípady, kde bez najmenších
technických komplikácií možno použiť i disky o 5 palcov
väčšie, než navrhol a použil výrobca. V takých prípadoch sa
kolesá síce stále zmestia do blatníkov, auto pôsobí skvele, ale
veľký priemer vážne narúša celkový prevod auta. Rýchlomer
i tachometer ukazujú podstatne nižšie hodnoty oproti
skutočnosti.
Šírka ráfiku
Je uvedená v palcoch.
PCD – rozteč
Udáva počet dier na disku x priemer roztečnej kružnice v mm.
Každý model automobilu má inú rozteč upevňovacích bodov
disku na náprave. Medzi bežné rozmery patria: 4/98, 4/100,
4/108, 4/112, 4/114.3, 5/100, 5/108, 5/112, 5/114.3, 5/120.
CB – Center bore - stredový (strediaci) otvor
Nie je uvedený v technickom preukaze. U väčšiny diskov je
univerzálny (väčší) a vymedzuje sa na potrebný priemer
pomocou tzv. vymedzovacích krúžkov. Tento krúžok sa do
otvoru v disku nasadí pri montáži.
Správne ET
ET číslo - v mm udáva vzdialenosť roviny prechádzajúcej bodmi
uchytenia kolesa a zvislej roviny stredu disku. Zmenou čísla ET je možné meniť rozchod kolies a tým
čiastočne ovplyvňovať stabilitu. Čím menšie je ET, tým viac sa budú kolesá približovať lemom blatníka.
Druhy diskov
Disky sú najčastejšie jednodielne. Môžu byť taktiež dvojdielne (liatinový alebo oceľový disk je zoskrutkovaný
s jednodielnym liatinovým alebo oceľovým ráfikom) alebo dokonca viacdielne. Pri dvoj- či viacdielnych diskoch
sa spravidla jedná o disky vyššej triedy.
Disky v technickom preukaze
Disky musia mať rozmer zapísaný v technickom preukaze. Na schválenom (homologovanom) disku sú
viditeľne umiestnené písmená KBA alebo JWL,VIA.
15x
priemer ráfiku v palcoch
šírka ráfiku v palcoch
počet dier x PCD rozteč
ET zális
6J
4x100x57
ET48
CB - stredový otvor
Správne hustenie pneumatík
Jazdné vlastnosti a bezpečnosť
Len správne nahustená letná pneumatika alebo zimná pneumatika zaisťuje optimálny kontakt celého behúňa
s vozovkou. Treba brať ohľad na parametre a rozmery pneumatík.Tlak má tiež vplyv na dĺžku brzdnej dráhy,
stabilitu a ovládateľnosť. Nadmerné hustenie má negatívny dopad na tlmiče a taktiež klesá jazdný komfort.
Naopak pri podhustených pneumatikách sa zvyšuje riziko defektu a klesá kilometrický výkon pneumatiky
(klesá jej životnosť). Na obrázku vidíte aký vplyv má tlak pneumatiky na jej tvar a kontaktnú plochu
s vozovkou.
Hustenie a životnosť pneumatík
O 20 % prehustená pneumatika znamená pokles životnosti o 10 %, pričom sa opotrebováva hlavne stred
behúňa. Ppneumatika, ktorá je naopak o 30 % podhustená, klesá jej životnosť dokonca o 50 % a v tomto
prípade prebieha značné opotrebovanie okraja behúňa.
Spotreba
S podhustenými pneumatikami rastie spotreba až o 20 % (vplyvom väčšieho valivého odporu). Napríklad pri
prevádzke nákladných súprav sa môže jednať o stratu rádovo tisíciek Eur ročne.
Kde hľadať údaje o správnom tlaku?
Výrobca ich uvádza v návode k údržbe vozidla. Môžete ich nájsť aj na vnútornej strane palivovej nádrže alebo
na stlpiku dverí. Meranie tlaku sa robí v zásade na "studených" pneumatikách.
pneuservis • klimatizácie • čistenie • úschova • predaj